Matura z języka polskiego 2026 – co musisz wiedzieć, wszystkie materiały w jednym miejscu


Hej! Kolejny już raz zbieram wszystkie najważniejsze informacje dotyczące matury z języka polskiego, tym razem zamieszczam informacje dotyczące egzaminu maturalnego z języka polskiego w roku 2026.
W tym wpisie znajdziesz:
– dokumenty ze strony CKE dotyczące zasad zdawania egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym a także zasady dotyczące matury ustnej z języka polskiego,
– wykaz lektur, które obowiązują Cię na egzaminie maturalnym w roku 2026 na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym,
– pliki z przykładowymi arkuszami z poprzednich lat,
– pliki z przykładowymi zadaniami z matury ustnej z poprzednich lat,
– linki do realizacji rozprawek napisanych przez moich uczniów,
– linki do realizacji zadań ustnych napisanych przez moich uczniów,
– linki do poradników, które pomogą Ci się przygotować.
Jestem Marta Malarska-Walczak i od 20 lat przygotowuję uczniów do matury z języka polskiego ze wspaniałym skutkiem, właśnie dlatego możesz mi zaufać. Zerknij na opinie. 

1. INFORMATOR CKE
o egzaminie maturalnym z języka polskiego jako przedmiotu
obowiązkowego (część ustna oraz część pisemna na poziomie podstawowym)
od roku szkolnego 2024/2025
plik znajduje się tutaj 

Czego dowiesz się z tego dokumentu?

  • Egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym trwa 240 minut i składa się z części testowej oraz wypracowania,
  • wypracowanie to rozprawka problemowa, oceniana za treść, kompozycję, język, styl, ortografię i interpunkcję,
  • obowiązuje znajomość lektur z nowej listy CKE – w tym „Lalka”, „Dziady cz. III”, „Pan Tadeusz”, „Ferdydurke”, „Zbrodnia i kara” i inne,
  • do zadań testowych należą m.in. analiza tekstu nieliterackiego i literackiego, rozpoznawanie środków językowych i funkcji wypowiedzi,
  • oceniane są umiejętności czytania ze zrozumieniem, argumentowania, posługiwania się kontekstami i poprawnością językową,
  • dokument zawiera przykładowe zadania i wypracowania uczniowskie z komentarzami egzaminatorów,
  • egzamin ustny ma osobny informator, ale także opiera się na pytaniach jawnych i wypowiedzi argumentacyjnej.

To obowiązkowy dokument, który każdy maturzysta powinien przeczytać przed egzaminem.

INFORMATOR
o egzaminie maturalnym z języka polskiego jako przedmiotu dodatkowego
(część pisemna na poziomie rozszerzonym)
od roku szkolnego 2024/2025, plik dostępny tutaj:
https://zdaszpolski.pl/wp-content/uploads/2025/07/Informator_EM2024_jezyk_polski_pp-zdaszpolski-pl.pdf

2. Wykaz lektur według wyżej wskazanych informatorów

UTWORY LITERACKIE NA EGZAMINIE

1. Lektury obowiązkowe – utwory epickie i dramatyczne w części ustnej i w teście historycznoliterackim

W części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz w teście historycznoliterackim znajdą się zadania sprawdzające znajomość treści i problematyki lektur
obowiązkowych, tj.:

1) Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Księgi Psalmów,
Apokalipsy św. Jana
2) Jan Parandowski, Mitologia, cz. I Grecja
3) Homer, Iliada (fragmenty)
4) Sofokles, Antygona
5) Lament świętokrzyski (fragmenty)
6) Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)
7) Pieśń o Rolandzie (fragmenty)
8) William Szekspir, Makbet
9) Molier, Skąpiec
10) Ignacy Krasicki, wybrana satyra
11) Adam Mickiewicz, wybrane ballady, w tym Romantyczność; Dziady cz. III
12) Bolesław Prus, Lalka
13) Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty)
14) Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara
15) Stanisław Wyspiański, Wesele
16) Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)
17) Stefan Żeromski, Przedwiośnie
18) Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)
19) Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
20) Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)
21) Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
22) Albert Camus, Dżuma
23) George Orwell, Rok 1984
24) Sławomir Mrożek, Tango
25) Marek Nowakowski, Górą „Edek” (z tomu Prawo prerii)
26) Andrzej Stasiuk, Miejsce (z tomu Opowieści galicyjskie)
27) Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie (z tomu Gra na wielu bębenkach)
28) Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty).

Ponadto w teście historycznoliterackim może być sprawdzana znajomość treści
i problematyki lektur obowiązkowych z zakresu szkoły podstawowej, określonych
w wymaganiu I.1.11) podstawy programowej z 2024 r., tj.:
bajek Ignacego Krasickiego
Dziadów cz. II oraz Pana Tadeusza (księgi: I, II, IV, X, XI, XII) Adama Mickiewicza
Zemsty Aleksandra Fredry
Balladyny Juliusza Słowackiego.
Jeżeli zadanie będzie dotyczyło lektury obowiązkowej z zakresu szkoły podstawowej, wówczas w arkuszu egzaminacyjnym zostanie zamieszczony fragment tej lektury. W teście historycznoliterackim mogą pojawić się również zadania oparte na fragmentach utworów epickich i dramatycznych niebędących lekturami obowiązkowymi. Do poprawnego
rozwiązania takich zadań wystarczy zrozumienie i zinterpretowanie fragmentu zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym.

2. Lektury obowiązkowe – utwory epickie i dramatyczne w wypracowaniu
W realizacji tematu na poziomie podstawowym zdający mogą odwołać się do lektury obowiązkowej zarówno z zakresu podstawowego, jak i z zakresu rozszerzonego. W latach
2025–2028 zdający będą mogli odwołać się w wypracowaniu (spełniając obowiązek odwołania się do lektury obowiązkowej) do wszystkich tekstów będących lekturami
obowiązkowymi w podstawie programowej z 2018 r. Od roku 2029 zdający będą mogli odwoływać się wyłącznie do tekstów wskazanych jako lektury obowiązkowe w podstawie
programowej z 2024 r. Lista lektur obowiązkowych będzie zamieszczana w arkuszu egzaminacyjnym.

2.1.

Lista lektur obowiązkowych, do których zdający może odwołać się  w wypracowaniu w latach 2025–2028
Lektury obowiązkowe zgodne z podstawą programową z 2024 r.
Zakres podstawowy
Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Księgi Psalmów,
Apokalipsy św. Jana
Jan Parandowski, Mitologia, cz. I Grecja
Homer, Iliada (fragmenty)
Sofokles, Antygona
Lament świętokrzyski (fragmenty)
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)
Pieśń o Rolandzie (fragmenty)
William Szekspir, Makbet
Molier, Skąpiec
Ignacy Krasicki, wybrana satyra
Adam Mickiewicz, wybrane ballady, w tym Romantyczność; Dziady cz. III
Bolesław Prus, Lalka
Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty)
Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara
Stanisław Wyspiański, Wesele
Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)
Stefan Żeromski, Przedwiośnie
Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)
Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
Albert Camus, Dżuma
George Orwell, Rok 1984
Sławomir Mrożek, Tango
Marek Nowakowski, Górą „Edek” (z tomu Prawo prerii)
Andrzej Stasiuk, Miejsce (z tomu Opowieści galicyjskie)
Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie (z tomu Gra na wielu bębenkach)
Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)
Ponadto z zakresu szkoły podstawowej
Ignacy Krasicki, bajki
Adam Mickiewicz, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
Aleksander Fredro, Zemsta
Juliusz Słowacki, Balladyna

Zakres rozszerzony
Homer, Odyseja (fragmenty)
Dante Alighieri, Boska Komedia (fragmenty)
Jan Kochanowski, Treny (jako cykl poetycki)
William Szekspir, Hamlet
Juliusz Słowacki, Kordian
realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (Honoré de Balzac, Ojciec Goriot
lub Charles Dickens, Klub Pickwicka, lub Mikołaj Gogol, Martwe dusze, lub Gustaw
Flaubert, Pani Bovary)
Franz Kafka, Proces (fragmenty)
Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy
Bruno Schulz, wybrane opowiadania z tomu Sklepy cynamonowe
Tadeusz Konwicki, Mała Apokalipsa
Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku
Sławomir Mrożek, wybrane opowiadanie
wybrany esej Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Zbigniewa Herberta

Lektury obowiązkowe zgodne z podstawą programową z 2018 r.

Zakres podstawowy
Legenda o św. Aleksym (fragmenty)
Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu (fragmenty)
Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty)
Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich
Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty)
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty)
William Szekspir, Romeo i Julia
Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod
Bolesław Prus, Z legend dawnego Egiptu
Eliza Orzeszkowa, Gloria victis
Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony…
Tadeusz Borowski, Ludzie, którzy szli
Józef Mackiewicz, Droga donikąd (fragmenty)
Marek Nowakowski, Raport o stanie wojennym (wybrane opowiadanie)
Jacek Dukaj, Katedra (z tomu W kraju niewiernych)
Antoni Libera, Madame
Ponadto z zakresu szkoły podstawowej
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz

Zakres rozszerzony
Arystoteles, Poetyka, Retoryka (fragmenty)
Platon, Państwo (fragmenty)
Arystofanes, Chmury
Wergiliusz, Eneida (fragmenty)
św. Augustyn, Wyznania (fragmenty)
św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna (fragmenty)
François Rabelais, Gargantua i Pantagruel (fragmenty)
Michel de Montaigne, Próby (fragmenty)
Juliusz Słowacki, Lilla Weneda
Zygmunt Krasiński, Nie-Boska Komedia
Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa
Jorge Luis Borges, wybrane opowiadanie

2.2.

Lista lektur obowiązkowych, do których zdający może odwołać się w wypracowaniu od roku 2029
Lektury obowiązkowe zgodne z podstawą programową z 2024 r.

Zakres podstawowy

Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Księgi Psalmów,
Apokalipsy św. Jana
Jan Parandowski, Mitologia, cz. I Grecja
Homer, Iliada (fragmenty)
Sofokles, Antygona
Lament świętokrzyski (fragmenty)
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)
Pieśń o Rolandzie (fragmenty)
William Szekspir, Makbet
Molier, Skąpiec
Ignacy Krasicki, wybrana satyra
Adam Mickiewicz, wybrane ballady, w tym Romantyczność; Dziady cz. III
Bolesław Prus, Lalka
Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty)
Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara
Stanisław Wyspiański, Wesele
Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)
Stefan Żeromski, Przedwiośnie
Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)
Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
Albert Camus, Dżuma
George Orwell, Rok 1984
Sławomir Mrożek, Tango
Marek Nowakowski, Górą „Edek” (z tomu Prawo prerii)
Andrzej Stasiuk, Miejsce (z tomu Opowieści galicyjskie)
Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie (z tomu Gra na wielu bębenkach)
Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)
Ponadto z zakresu szkoły podstawowej
Ignacy Krasicki, bajki
Adam Mickiewicz, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
Aleksander Fredro, Zemsta
Juliusz Słowacki, Balladyna

Zakres rozszerzony

Homer, Odyseja (fragmenty)
Dante Alighieri, Boska Komedia (fragmenty)
Jan Kochanowski, Treny (jako cykl poetycki)
William Szekspir, Hamlet
Juliusz Słowacki, Kordian

realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (Honoré de Balzac, Ojciec Goriot
lub Charles Dickens, Klub Pickwicka, lub Mikołaj Gogol, Martwe dusze, lub Gustaw
Flaubert, Pani Bovary)
Franz Kafka, Proces (fragmenty)
Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy
Bruno Schulz, wybrane opowiadania z tomu Sklepy cynamonowe
Tadeusz Konwicki, Mała Apokalipsa
Janusz Głowacki, Antygona w Nowym Jorku
Sławomir Mrożek, wybrane opowiadanie
wybrany esej Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Zbigniewa Herberta

3. Utwory poetyckie w części pisemnej
3.1.
3.2.
Utwory poetyckie w teście historycznoliterackim
a) W teście historycznoliterackim może być sprawdzana znajomość treści
i problematyki tylko tych utworów poetyckich, których tytuły wymieniono
w podstawie programowej, tj.
Bogurodzica
Jan Kochanowski, Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II, treny IX, X, XI
Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny
Adam Mickiewicz, Oda do młodości
Juliusz Słowacki, Testament mój.
Zawsze w arkuszu egzaminacyjnym będzie podany fragment utworu.
b) W teście historycznoliterackim pojawią się również zadania, których tekstami
źródłowymi będą utwory poetyckie zarówno autorów wskazanych w podstawie
programowej, jak i niewymienionych w tym dokumencie. Zadania te nie będą
sprawdzały znajomości treści konkretnego utworu (z wyjątkiem tych utworów,
których tytuły podano w podstawie programowej), ale – umiejętność
odczytywania tego typu tekstów.
Utwory poetyckie w wypracowaniu
W wypracowaniu zdający może odwołać się do dowolnego utworu poetyckiego jako innego
utworu literackiego albo jako kontekstu.

3. Pliki z przykładowymi arkuszami z poprzednich lat
Serdecznie polecam następującą stronę, arkusze na poziomie podstawowym: https://arkusze.pl/jezyk-polski-matura-poziom-podstawowy/
Arkusze matura z języka polskiego na poziomie rozszerzonym: Język polski – matura poziom rozszerzony – Arkusze CKE, Operon, Nowa Era – matura, egzamin ósmoklasisty, egzamin zawodowy

4. Pliki z  zadaniami jawnymi  z matury ustnej znajdziesz tutaj

Warto pamiętać, że w latach 2026, 2027 oraz 2028 jest ich 76. 
Wrzucam też poniżej pełną listę pytań jawnych na maturę z języka polskiego 2026.

Biblia (fragmenty)
1. Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

2. Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

3. Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Parandowski, Mitologia (cz. I Grecja)

4. Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii
(cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

5. Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja)
Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

6. Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja)
Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Homer, Iliada (fragmenty)

7. Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem. Omów zagadnienie na
podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

Sofokles, Antygona

8. Prawa boskie a prawa ludzkie. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa.
W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

9. Człowiek wobec przeznaczenia. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa.
W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Lament świętokrzyski (fragmenty)

10. Motyw cierpiącej matki. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
Lamentu świętokrzyskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)

11. Motyw tańca śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.

Pieśń o Rolandzie (fragmenty)

12. Średniowieczny wzorzec rycerza. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
fragmentów Pieśni o Rolandzie. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

William Szekspir, Makbet

13. Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta
Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

14. Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta
Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

15. Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy? Omów zagadnienie
na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.

Molier, Skąpiec

16. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie
Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

17. Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na
podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ignacy Krasicki, wybrana satyra

18. Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanej
Ci satyry Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady

19. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności
Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

20. Na czym polega ludowa sprawiedliwość? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, Dziady część III

21. Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów
części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

22. Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie
Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.

23. Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy. Omów zagadnienie na podstawie
Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.

24. Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów
części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

25. Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na
podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

26. W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych? Omów zagadnienie na
podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

27. Walka dobra ze złem o duszę ludzką. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów
części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

28. Czym dla człowieka może być wolność? Omów zagadnienie na podstawie Dziadów
części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

29. Motyw samotności. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama
Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Bolesław Prus, Lalka

30. Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania? Omów zagadnienie na
podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

31. Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa.
W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

32. Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów
zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

33. Konfrontacja marzeń z rzeczywistością. Omów zagadnienie na podstawie Lalki
Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

34. Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Omów zagadnienie na
podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

35. Czym dla człowieka mogą być wspomnienia? Omów zagadnienie na podstawie Lalki
Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty)

36. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.

Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara

37. Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni
i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

38. Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora
Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

39. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni
i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

40. Co może determinować ludzkie postępowanie? Omów zagadnienie na podstawie
Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.

41. Motyw przemiany bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora
Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stanisław Wyspiański, Wesele

42. Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów
zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi
uwzględnij również wybrany kontekst.

43. Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na
podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

44. Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie Wesela
Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

45. Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie Wesela
Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

46. Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (fragmenty)

47. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych
Ci fragmentów Chłopów Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi
uwzględnij również wybrany kontekst.

Stefan Żeromski, Przedwiośnie

48. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na
podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

49. Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na
podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

50. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości. Omów zagadnienie na
podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

51. Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie
Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

52. Rola autorytetu w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia
Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

53. Utopijny i realny obraz rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia
Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty)

54. Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

55. Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu

56. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na
podstawie utworu Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej
odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat (fragmenty)

57. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na
podstawie znanych Ci fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

58. Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
fragmentów Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi
uwzględnij również wybrany kontekst.

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem

59. Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach? Omów zagadnienie na
podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

60. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie
na podstawie Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi
uwzględnij również wybrany kontekst.

61. Walka o życie z perspektywy wojennej i powojennej. Omów zagadnienie na podstawie
Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.

Albert Camus, Dżuma

62. Co skłania człowieka do poświęceń? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta
Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

63. Człowiek wobec cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta
Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

64. Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych? Omów zagadnienie na podstawie
Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

65. Jakie postawy przyjmuje człowiek wobec zła? Omów zagadnienie na podstawie Dżumy
Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

George Orwell, Rok 1984

66. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa? Omów zagadnienie na podstawie
utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

67. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie
utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

68. Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie
utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.

69. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na
podstawie utworu Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

Sławomir Mrożek, Tango

70. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga
Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

71. Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej
odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

72. Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie
na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, Górą „Edek”

73. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie
na podstawie utworu Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi
uwzględnij również wybrany kontekst.

Andrzej Stasiuk, Miejsce

74. Miejsca ważne w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja
Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie

75. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu
Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij
również wybrany kontekst.

Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)

76. Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie
znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej
odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

5. Przykład pytań niejawnych na maturze ustnej z języka polskiego, o tu tu 

Znajdziecie tu między innymi:
Zadania zawierające materiał literacki
Zadania zawierające materiał ikoniczny
Zadania zawierające materiał do analizy językowej

Raz jeszcze link do pliku: https://zdaszpolski.pl/wp-content/uploads/2024/02/rozszerzenie-jezyk-polski-Informator_EM2023_jezyk_polski_PR.pdf

6. Przykład pytań niejawnych, który był na stronie CKE w 2015 roku, zapisany kiedyś przeze mnie do ćwiczeń z uczniami.
Pytania tutaj powtarzają się z tego obecnie wiszącego na stronie CKE, ale są też inne, których tam nie ma.
Proszę tu link raz jeszcze, jeśli ktoś nie zauważył podświetlonego tekstu https://zdaszpolski.pl/wp-content/uploads/2024/02/wiecej-zadan_Polski_ustny_Zbior_zadan-1.pdf

7. Zerknij na przykłady realizacji niektórych tematów rozprawek napisanych przez moich uczniów
Człowiek – istota pełna sprzeczności, rozprawka maturalna wraz z kontekstami, zerknij tutaj Człowiek – istota pełna sprzeczności, rozprawka maturalna wraz z kontekstami – Zdaszpolski.pl
Wolność – dar, ale również odpowiedzialność – przykład rozprawki maturalnej napisanej przez ucznia, zerknij tutaj Wolność – dar, ale również odpowiedzialność – przykład rozprawki maturalnej napisanej przez ucznia – Zdaszpolski.pl

8. Przykłady realizacji pytań z zakresu matury ustnej jawnych oraz niejawnych, zerknij tutaj
1. Człowiek w obliczu cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. – Zdaszpolski.pl 

Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. – Zdaszpolski.pl

Jakie wizje miasta można znaleźć w literaturze i sztuce? – Zdaszpolski.pl

9. Pomocne materiały do nauki pisania rozprawki, powtórki materiału oraz skupienia
A rozprawka maturalna z języka polskiego? Tak, w jeden dzień – przewodnik krok po kroku, jak na korepetycjach – Zdaszpolski.pl

Jak powtarzać lektury do matury – ogarnij to, a na pewno zdasz! – Zdaszpolski.pl

Jak ogarnąć naukę do matury? – bezcenny poradnik – Zdaszpolski.pl

Masz pytania? Napisz do mnie kontakt@zdaszpolski.pl lub na WhatsApp +48 504595607

Pozdrawiam,
Marta Malarska-Walczak, zdaszpolski.pl 

 

Posted in

Marta

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2
  • Produkt dodany do koszyka
    Dodaj kod rabatowy