Hej, hej, poniżej znajdziesz zapisz jednej z mojej lekcji, podczas której uczymy się trzech rzeczy:
1. powtarzamy wiedzę z danej lektury, tutaj z mitologii,
2. przygotowujemy się do matury ustnej,
3. traktujemy ją jak rozprawkę na maturze pisemnej, aby oszczędzić czas!
Korzystaj z materiału poniżej, a jak masz pytania, to skontaktuj się ze mną lub poszukaj w sklepie przydatnych materiałów.
4. Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii
(cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.
✅WSTĘP – rozważania na temat tematu, pod koniec teza ✅
Większość ludzi kieruje się w życiu jakiegoś rodzaju wyższymi wartościami. Takimi wartościami mogą być wierzenia religijne, dobro ogółu społeczeństwa, miłość do rodziny, miłość do drugiej osoby czy patriotyzm. Czasami by działać zgodnie z tymi wartościami człowiek musi dobrowolnie zrezygnować z czegoś co ma, czyli poświęcić coś w imię wyższych wartości. Poświęcenie w imię wyższych wartości może mieć bardzo wysoką cenę. ✅zdanie łączące ✅Motyw ten porusza wiele utworów.
✅ROZWINIĘCIE✅
✅ akapit nr 1. – argument, przykład, wniosek cząstkowy
Poświęcenie dla wyższych wartości może oznaczać skazywanie się na długie cierpienia. Przykładem tego jest pochodząca z mitologii greckiej postać boga Prometeusza. Gdy zaniepokojony szybkim rozwojem ludzi Zeus zesłał na nich, z pomocą Pandory, wszystkie nieszczęścia tego świata, Prometeusz postanowił raz jeszcze pomóc ludzkości, poprzez oszukanie Zeusa, by ten w ramach ofiary przyjmował niepotrzebne kości i tłuszcz zwierzęcy zamiast przydatnych skór i mięsa. Świadczyło to o tym, że był altruistą i dobro innych było dla niego najważniejszą wartością. Za ten podstęp Prometeusz został przykuty do gór Kaukazu, gdzie codziennie orzeł wyjadał mu wątrobę, która następnie odrastała.
✅Kontekst
Aby lepiej zrozumieć decyzję podjętą przez Prometeusza warto przywołać kontekst tego, jak przedstawiani byli bogowie w starożytnej Grecji. Postrzegani byli jako istoty, mściwe które okrutnie karały tych którzy ich rozzłościli, oznacza to że Prometeusz zdawał sobie sprawę z tego co może go czekać w konsekwencji jego podstępu, jednak pomimo tego ujął się za ludźmi.
✅ wniosek cząstkowy
Jego działania są przykładem, jak czyny podejmowane w imię wyższych wartości mogą wymagać od człowieka wielkiego poświęcenie łączącego się z ogromnym dyskomfortem.
✅ akapit nr 2. – argument, przykład, wniosek cząstkowy
Czasami w imię wyższych wartości trzeba poświęcić swoje życie. Przykładem tego może być Antygona, która będąc osobą bardzo pobożną, nie mogła pogodzić się, z będącym wbrew boskiemu prawu, zakazem pogrzebania jej brata. Zdecydowała się więc dokonać pochówku, łamiąc w ten sposób zakaz, za co wiedziała że czeka ją kara śmierci. Wybrała wyższe wartości pomimo groźby okrutnej kary. Jej gotowość by ponieść konsekwencje swoich działań pokazuje, że od własnego życia ważniejsze było dla niej trzymanie się nakazów jej religii, zatem coś, co uważała za nadrzędne ponad innymi sprawami.
✅Kontekst
W rozumieniu wyborów bohaterki może pomóc odwołanie się do dziejów księdza Robaka z „Pana Tadeusza” który poświęcił swoje życie, walcząc z Rosjanami w obronie swoich rodaków. Było to wyrazem jego patriotyzmu oraz wielkiej miłości do kraju oraz Soplicowa. Podobnie jak Antygona poświęcił się dla słusznej sprawy, pomimo tego, że wiedział, że grozi mu śmierć. To pokazuje jak motyw ten jest uniwersalny. (tutaj połączenie kontekstu z przykładem)
✅Tutaj wniosek cząstkowy
✅ Oboje bohaterów wybrało coś ważnego i w związku z tym poświęciło swoje życie.
✅ ZAKOŃCZENIE – podsumowanie wniosków, sprawdzenie, czy zgadzają się nam z tezą
Na podstawie zebranych argumentów można stwierdzić, że poświęcenie dla wyższych wartości oznacza często poważne konsekwencje. Mogą one oznaczać długie cierpienia jak w przypadku Prometeusza albo nawet śmierć, co miało miejsce w przypadku Antygony.
Powodzenia na maturze!!!
Marta Malarska-Walczak, www.zdaszpolski.pl