Wolność – dar, ale również odpowiedzialność – przykład rozprawki maturalnej napisanej przez ucznia

Hej, hej, dziś przedstawiam Ci całkiem sensowną rozprawkę napisaną przez Franka, który zgodził się, aby udostępnić jego pracę na moim blogu. Mam nadzieję, że zapoznanie się z nią pomoże Ci w pracy nad rozprawką i zrozumieniu jej układu. Praca została zredagowana przeze mnie.

Temat: Wolność – dar, ale również odpowiedzialność.
Wstęp

Wolność jest ideą, o której wielu marzy i próbuje ją osiągnąć. To jej wielu ludzi było się w stanie poświęcić a nawet przypłacić walkę o nią życiem. To ta idea napędzała niezliczone armie i ruch polityczne. W obecnym świecie wolność ma rangę wartości świętej, nietykalnej, której niemal każdy broni. Wolność wiąże się jednak także z ogromną odpowiedzialnością, której nie każdy jest w stanie podołać. Ta teza zostanie udowodniona. (TEZA)
Wolność i łącząca się z nią odpowiedzialność to motywy, które były obecne w wielu utworach literackich. (Zdanie łączące wstęp i rozwinięcie)
Już w starożytności problem ten był poruszony w micie o Dedalu i Ikarze. Bohater nie rozumiał, że z wolnością musi łączyć odpowiedzialność i zapłacił za to. Aby uciec z niewoli Dedal stworzył maszynę latającą dla siebie i swojego syna Ikara. Była ona zbudowana z piór sklejonych woskiem, które były przyklejone do ich rąk. Gdy udało im się uciec, Ikar zapragnął jeszcze więcej wolności, więc poleciał wyżej mimo ostrzeżeń Dedala o tym, że wosk może się stopić. Leciał coraz wyżej, aż wosk się roztopił i młodzieniec spadł na ziemię. Zginął, chcąc poznać wolność. Ta historia pokazuje, że samo umiłowanie wolności nie wystarczy. Można się nią zachłysnąć lecz bez przestrzegania zasad, można szybko ją stracić, czego przykładem są losy Ikara, które mogą być przestrogą dla innych. (to jest kontekst).
Argument + przykład + wniosek cząstkowy

Inny bohaterem, który nieopamiętanie pragnął wolność był Konrad, jeden z głównych bohaterów „Dziadów” cz. III Adama Mickiewicza. Był więźniem i to właśnie gdy był przetrzymywany, doszło u niego do przemiany, w wyniku której zmienił imię z Gustawa na Konrada. W trakcie przemiany Konrad zrozumiał, że jego rolą jest walka o wolność ojczyzny, a nie dalsze szukanie idealnej miłości. Zapragnął poświęcić się dla sprawy narodowej, czuł, że jest do tego zdolny, bo jest utalentowanym poetą.
W Wielkiej Improwizacji Konrad wzywa Boga, aby dał mu władzę równej jego, ponieważ chce kierować ludźmi i zapewnić niepodległość Polsce. Im dłużej manifestował swój bunt wobec Boga, tym bardziej wpadał w obłęd, w końcu nie udało mu się uzyskać tego, czego chciał. Bohater nieopamiętanie pragnął wolność i władzy równej Bogu, bez jakichkolwiek względów na odpowiedzialność, z jaką to się wiąże. Pokazał, że nieodpowiedzialne podejście wobec wolności, bezrefleksyjne może i doprowadzi do klęski podobnie jak w przypadku nierozsądnego Ikara. (nawiązanie do kontekstu)
W jego przypadku było to opętanie i prawie stracenie duszy na rzecz diabła. Konrad odznaczał się pychą, nie rozumiał, że sama wolność bez poszanowania boskich praw, nie zostanie osiągnięta. To była jego klęska. Jego postawa również dowodzi, że samo umiłowanie wolności bez poczucia odpowiedzialności nie jest możliwe do spełnia. Bohater temu nie podołał.
Czasami brak odpowiedzialność towarzyszący wolności może wynikać nie tylko z nieopamiętanych pragnień, ale także z nieprzygotowania do walki o nią. W romantyzmie walka o wolność w polskiej literaturze urosła do hasła epoki. Wynikało to z tego, że Polska w tamtym okresie znajdowała się pod zaborami. Poeci podejmując temat idei wolności pokazywali swoje przemyślenia, ale także nawoływali do walki. (kontekst)
Argument + przykład + wniosek cząstkowy

W dramacie romantycznym, czyli w „Kordianie” Juliusz Słowacki pokazuje problemy zbrojnej walki o wolność, którą należy pojmować również jako odpowiedzialność. Kordian powrócił po swojej podróży po Europie do kraju i wstąpił do grupy spiskowców próbujących odzyskać niepodległość Polski. Wszyscy głosowali przeciw zabójstwu cara, tylko on jeden za. Postanowił, że sam go zabije bez pomocy reszty spiskowców. W nocy włamał się do pałacu i gdy szukał komnaty, zaczął się stresować i bać. Stracił kontrolę nad emocjami i przypadkiem został usłyszany i złapany. Kordian nie był gotów stanąć do walki o wolność. Pokazał swój brak odpowiedzialności poprzez brak gotowości do walki o wolność. Nie podszedł z pełną powagą i opanowaniem do zadania, jakie miał i przegrał. Bohater pragnął wolności, ale nie był przygotowany, by o nią zawalczyć. Samodzielne zabicie cara nie było dobrym pomysłem. Właśnie dlatego, podobnie jak wcześniej opisani bohaterowie, nie podołał zadaniu.
Zakończenie
Wolność powinna iść w parze z odpowiedzialnością, która może być rozumiana jako umiar w dążeniu i pragnieniu wolności, ale także jako rozsądna i przemyślana walka o nią.
Brak takiej roztropności może wiązać się z tragicznymi konsekwencjami, jeśli ktoś nie umie takiej rozsądnej postawie podołać.

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Umów się na płatną konsultację! Napisz do mnie kontakt@zdaszpolski.pl

Pozdrawiam i życzę świetnie zdanych egzaminów!
Marta Malarska-Walczak
www.zdaszpolski.pl 
Zajrzyj do sklepu i zobacz, w czym mogę Ci pomóc!

Liceum – Zdaszpolski.pl

Posted in

Marta

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu
      Dodaj kod rabatowy