Rok szkolny 2018/2019

Wielkimi krokami zbliża się kolejny rok szkolny, trudny zarówno dla uczniów klas ósmych, jak również dla maturzystów, którzy stoją przed wyborem dalszej drogi edukacji lub zawodu. Dla mnie to czas, by po raz kolejny zaprosić na zajęcia, a później przez kilka miesięcy wspomóc w przygotowaniach do ważnych testów.

Trochę faktów dla nowych uczniów i ich rodziców

Od kilkunastu lat jestem korepetytorem języka polskiego, to jeden z moich zawodów obok działalności copywriterskiej, marketingowej i szeroko pojętej działalności kreatywnej.

Ukończyłam polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim, na kierunku o profilu autor tekstów reklamowych. Moja ścieżka zawodowa jest ściśle związana z wykształceniem, dlatego mogę uczyć, pisać, pracować z tekstem, ale też z łatwością wymyślać nazwy nowych produktów czy hasła reklamowe. Moją pasją od kilkunastu jest też fotografia. Jestem zainteresowana kulturą, nie uciekam przed muzeami, nie zamykam się na premiery filmowe, nadal czytam książki, również po raz któryś lektury szkolne. Jestem na bieżąco z tekstami kultury z różnych dziedzin, także z serialami i reklamami.

Dlaczego o tym piszę?

Uważam, że nauka w szkole nie zawsze przekazywana jest w sposób ciekawy. Uczniowie często nie wiedzą, w jakim celu muszą przyswoić konkretną porcję materiału. Czują bezsens swoich starań i nie wierzą, że uda im się zdać maturę czy egzaminy końcowe. Zależy mi na tym, by w przystępny sposób ukazać związek sztuki i literatury dawnej z obecną i odwołując się do przykładów współczesnych, pokazać podobne mechanizmy w sposobie interpretacji, odbioru czy powtarzających się motywów w tekstach kultury, którymi są przecież nie tylko lektury, ale również plakaty reklamowe, teledyski, czy współczesna fotografia.

Zależy mi na tym i to uważam za rodzaj swojej misji, by moi podopieczni, w dorosłym życiu, pisali w sposób poprawny, wiedzieli, czym jest kultura wypowiedzi, ze swobodą operowali pojęciami z zakresu kultury języka, znali podstawowe pojęcia dotyczące sztuki oraz wiedzieli, gdzie mogą znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. Mam głębokie przekonanie, że w obecnie bardzo szybko zmieniającym się świecie, sztuka pod różną postacią, jest tym, co może dać człowiekowi schronienie, ulgę, czy po prostu dobrą rozrywkę. To, obok umiejętności koniecznych do zdania egzaminów, staram się przekazać na moich lekcjach.

Praca z dziećmi i młodzieżą to działalność, w której się spełniam i która daje mi dużo satysfakcji.

Od kilkunastu lat przygotowałam kilkudziesięciu uczniów do egzaminów, poprawek, matur, pomogłam w opanowaniu stresu przed egzaminem ustnym, nauczyłam pisać wypracowania, co wielu moim podopiecznym wydawało się niemożliwe. Mam również doświadczenie w pracy z uczniami realizującymi program w nauczaniu domowym. Nigdy nie obiecuję cudów, uczniowie wiedzą, że bez zaangażowania z ich strony, efektów nie będzie. Zdarzało mi się pożegnać kilka osób, z którymi nie mogliśmy się w tej kwestii dogadać.

Mam wypracowane metody, sama miałam kłopoty w szkole (z upiorną matematyką) i wiem, czym jest stres, brak poczucia sensu podczas uczenia się danego przedmiotu. Zdarzało się, że uczniowie płakali na moich lekcjach, bo ich sytuacja wydawała się im bez wyjścia lub mieli głębokie przekonanie, że źle nastawiony do nich nauczyciel ma rację, czyli „że na pewno się im nie uda”. Zawsze znajdowaliśmy wyjście, a po płaczu zostawało wspomnienie.

Wszyscy moim dotychczasowi podopieczni przystępowali do egzaminów pewniejsi siebie i zdali je z sukcesem.

Od kilkunastu lat prowadziłam zajęcia podczas spotkań u mnie w domu lub w wynajętej sali.

Od roku prowadzę lekcje za pośrednictwem wideorozmów na Skype lub Messengerze.

Dlaczego?

Ma na to wpływ zmiana mojego miejsca zamieszkania, jednak w XXI wieku, nie jest to żadną przeszkodą.

Pomimo obaw wielu osób, które dzwoniły do mnie w sprawie lekcji, sposób ten okazał się równie dobry, jeśli nawet nie lepszy od tradycyjnych spotkań.

Oto kilka powodów:

  1. Lekcje odbywają się w atmosferze znajomej dla ucznia. Może być w domu, nie musi jechać na zajęcia po szkole, może być ubrany tak, jak mu się podoba i czuć się swobodnie.
  2. Podczas lekcji, w trakcie połączenia, widać upływający na zegarze czas, to często motywuje ucznia do tego, by skupić się na lekcji, a nie zajmować tematami pobocznymi, co jest tak częste podczas spotkań na żywo.
  3. Podczas lekcji kamera może być włączona lub nie. Dla wielu uczniów jest to bardziej komfortowe, pozwala odprężyć się i skupić na nauce. Nie musimy patrzeć sobie w oczy. Często wystarcza rozmowa.

Jednym z najczęstszych pytań rodziców i uczniów jest pytanie dotyczące sposobu przeprowadzania lekcji online. A więc jak wygląda taka lekcja?

  1. Lekcja rozpoczyna się o wyznaczonej godzinie. W przypadku problemów z połączeniem, uczeń jest informowany o opóźnieniu, a lekcja zostaje wydłużona o czas, który zabrały nam kłopoty techniczne.
  2. Każda lekcja jest prowadzona w taki sposób, abym mogła przekazać uczniowi istotną porcję materiału oraz by uczeń mógł się wypowiedzieć. Lekcja online nie jest wykładem, polega na interakcji.
  3. Zazwyczaj z lekcji na lekcję zadaję pracę domową, pisemną lub ustną. Uczeń ma za zadanie przed lekcją przesłać pracę na adres email lub za pośrednictwem Messengera. Może przesłać dobrze oświetlone zdjęcia pracy lub skorzystać z aplikacji do skanowania dokumentów. Podczas lekcji omawiamy pracę. Wspólnie nanosimy poprawki, tłumaczę zasady pisania pracy lub rozwiązywania testu.
    W przypadku przygotowania do matury ustnej, uczeń wykonuje polecenie na 15 minut przed lekcją, z zegarkiem w ręku, tak by na początku lekcji przedstawić swoją odpowiedź. Ma tyle czasu, ile na autentycznym egzaminie. Podczas, gdy uczeń odpowiada, ja zapisuję to, co mówi. Następnie zadaję pytania, potem omawiam mocne i słabe strony wypowiedzi ustnej. Tak, by przy następnej odpowiedzi uczeń mógł skorygować sposób wypowiadania się.
  1. Między lekcjami uczeń może być ze mną w kontakcie, za pośrednictwem dowolnego komunikatora, na jego życzenie wysyłam pomocne materiały, godne polecenia opracowania, linki do stron internetowych.
    Zastrzegam, że nie zawsze odpowiadam od razu, zazwyczaj w ciągu kilku godzin lub następnego dnia.
  2. Na początku naszej wspólnej nauki uczeń otrzymuje ode mnie maila z materiałami, które mogą być dla niego pomocne. Polecam przede wszystkim pobranie arkuszy egzaminacyjnych ze strony Centralnej Komisji Egzaminacyjnej https://cke.gov.pl/, korzystanie ze strony https://klp.pl/.

 

Zapraszam do zapoznania się z rekomendacjami moich uczniów i ich rodziców.

Więcej: https://www.e-korepetycje.net/fiona188/jezyk-polski

W sprawie umówienia lekcji, proszę o kontakt: +48 504 595 607, herenow.marta@gmail.com

W tym roku lekcje zaczynają się od 20 września.

Zapraszam.

Marta Malarska-Walczak

 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *